Zajęcie przeznaczone jest dla dzieci sześcioletnich. Jest przygotowaniem do kreślenia linii łamanych i kwadratu. Opracowanie wzoru graficznego do piosenki pt. „ Mam chusteczkę haftowaną”.
AUTOR: Edyta Walentek – nauczycielka Miejskiego Przedszkola Nr8 z Piekarach Śl.
PRZEWIDYWANE EFEKTY:
Dziecko zna:
- nowe zabawy „ Chusteczka cztery rogi ma”, ”Przyjacielu ze mną tańcz”
- tekst i melodię piosenki „Mam chusteczkę haftowaną”
- nowy wzór graficzny (kwadrat)
Dziecko wie:
-jakie jest znaczenie słów „haft”, „rogi”
- jak wygląda kwadrat, ile ma boków i kątów
Dziecko potrafi:
- wystukać rytm piosenki
- wodzić palcem w rytm piosenki po obwodzie chusteczki
- rysować kwadrat po wykropkowanych liniach
METODA: Dobrego startu – stymulowanie rozwoju psychoruchowego oraz usprawnianie
Motoryki
POMOCE:
Postać bałwanka na tle zimy, plecak z rzeczami, kaseta magnetofonowa z nagraniem piosenki „ Mam chusteczką haftowaną”, chusteczki dla każdego dziecka, duże chusty ze znaczkami, znaczki i wstążeczki dla każdego dziecka, rysunek kwadratu, patyczki, tacki z piaskiem, „ chusteczki” z wydrukowanym wzorem kwadratu.
PRZEBIEG ZAJĘCIA:
1. Dzieci dobierają się parami. Inscenizowanie ruchem tekstu rymowanego: „ przyjacielu
za mną tańcz”:
„Przyjacielu za mną tańcz,
jedną, drugą rękę daj.
W jedną raz, w drugą dwa
To nie trudne tralala.
I klaszczemy raz, dwa, trzy
I skaczemy ja i ty.
Pochyl głowę tak, tak, tak,
Palec z palcem złącz jak ja”
2. Zaprezentowanie dzieciom sylwety bałwanka – gościa przybyłego z dalekiej, zimowej krainy. Ma on przy sobie plecak wypełniony różnymi przedmiotami m.in. jest chusteczka haftowana.
3. Wysłuchanie tekstu i melodii piosenki odtwarzanej z kasety magnetofonowej.
4. Rozmowa z dziećmi na temat tego czy dzieci znają piosenkę i czego ona dotyczy. Zwrócenie dzieciom uwagi na rodzaje chusteczek: duże – małe, do nosa – papierowe i z tkaniny. Wyjaśnienie znaczenia słów „haft” i „ rogi”. Wspólne zastanowienie się co jeszcze ma rogi ( stół, niektóre zwierzęta) Policzenie rogów na chusteczce.
5. Ćwiczenie ruchowe. Zabawa ruchowa w kole do piosenki pt. „ mam chusteczke haftowaną”.
6. Zaproszenie dzieci do zabawy „ Chusteczka cztery rogi ma”
7. Ćwiczenie ruchowo – słuchowe. Próba rytmizacji piosenki z wykorzystaniem chusteczek złożonych na cztery części lub w rulon ( z zachowaniem kierunku od lewej do prawej ).
8. Ćwiczenia ruchowo – słuchowo – wzrokowe:
- Demonstracja kwadratu i chusteczki. Porównanie kształtów.
- Wodzenie palcem po obwodzie chusteczek przy piosence.
- Układanie kwadratu z patyczków.
- Rysowanie figury w powietrzu ( dla ułatwienia na ścianie rozwieszona jest chusteczka)
- Odtwarzanie wzoru na tacy z piaskiem
- Rysowanie chusteczki na kartce po wykropkowanych liniach.
- Ocena prac
9. Ćwiczenia oddechowe z wykorzystaniem chusteczek. |